گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

منطق ماشین دودی

یکی از دوستان ما که مرد نکته سنجی است یک تعبیر بسیار لطیف داشت که اسمش را گذاشته بود منطق ماشین دودی.می گفتیم منطق ماشین دودی چیست؟می گفت:من یک درسی از قدیم آموخته ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می شناسم. 

وقتی بچه بودم منزلمان در حرم حضرت عبدالعظیم بود و ان وقتها قطارراه آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران-شاه عبدالعظیم بود.من می دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بود بچه ها دورش جمع می شدند و ان را تماشا می کردند و به زبان حال می گویند:ببین چه موجود عجیبی است!معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند.تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به او نگاه می کردند تا کم کم ساعت حرکت قطار می رسید وقطار راه می افتاد.همین که راه می افتاد بچه ها می دویدند سنگ برمی داشتند و قطار را مورد حمله قرار می دادند.من تعجب می کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی زنند و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجاب بیشتر در وقتی است که حرکت می کند. 

این معما برایم بود تا وقتی بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هرکسی و هر چیزی تا وقتی ساکن است مورد احترام است.تا ساکت است مورد تعظیم و تعجیل است. اما همین که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی کند بلکه سنگ است که بطرف او پرتاب می شود و این نشانه یک جامعه مرده است. ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلم هستند نه ساکت؛ متحرکند نه ساکن؛ باخبرترند نه بی خبرتر. 

استاد شهید مرتضی مطهری

نظرات 3 + ارسال نظر
سارا دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 08:31 ق.ظ

سلام جزوه های ارشد IT رو میخوام.دارید؟

سمانه اسحاقی دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:40 ب.ظ http://samaram.blogsky.com

واقعیت نهانی را آشکار کردید... شاید باور نکنید اما از این مساله صدمات زیادی دیده ام...
راستی امروز یکی از دانشجویان ورودی که ظاهرا بیرجندی بود از تشابه فامیلمان پرسید با شما چه نسبتی دارم؟! بعد هم با هیجان گفت به شما خواهد گفت یکی از آشنایانتان را دیده!!!
راستی من هنوز منتظر میلتان هستم تا با کمال افتخار به یک جمع تخصصی از هم استانی های خونگرمم بپیوندم...

بسیار عالی - خوشحال خواهیم شد در جمع ما حضور پیدا کنین.

لینک دعوت رو براتون ارسال می کنم. احتمالا در قسمت SPAM قرار می گیره. لطفا علاوه بر inbox قسمت SPAM ها رو هم چک کنین.

متشکرم - علیرضا اسحاقی

علیرضا اسحاقی سه‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام خانم عالم زاده

متن بسیار زیبا و مستندی رو ارائه دادین. واقعیتی که متاسفانه تو جامعه کنونی ما کاملا مصداق داره. به قول شاعر اون ترانه مشهور که می گه ... دشت به فرهنگی ما ... هرزه تموم علفش ... مرده دلای آدماش... سکوت سکوت سکوت. یکی باید این سکوتو بشکنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد