بسمتعالی
این جانبان، تعدادی از داوطلبین آزمون دکتری سال 1391 به نمایندگی از تمامی شرکتکنندگانی که مجاز به انتخاب رشته شده، ولی دعوت به مصاحبه نشدهاند، که در واقع، شاملِ دو سوم کلِ داوطلبینِ مجاز به انتخاب رشته هستند، مراتب اعتراض خود را به تخلفات محرز و مسلم سازمان سنجش کشور به شرح ذیل اعلام میداریم:
تخلف اول: تخلف از چندبرابر ظرفیت:
با استناد به بند ا و 2 بخش الف، مندرج در صفحهی یک دفترچهی راهنمای انتخاب رشتهی آزمون مزبور، «گزینش نهایی از بین داوطلبینی که بر اساس اعلام نتیجهی مرحلهی اول مجاز به انتخاب رشته میباشند، پس از معرفی به عنوان چند برابر ظرفیت در کدرشته و یا کدرشته محلهای انتخابی (حداکثر تا سه کدرشته محل) با توجه به نتیجهی مصاحبهی آنان و منحصراً بر اساس اولویت کدرشته محلهای انتخابی هر داوطلب و ظرفیت اعلام شده صورت خواهد گرفت». در صورتی که در مرحلهی دوم اعلامِ نتایج (دعوت به دانشگاهها برای مصاحبه) این ضابطه به هیچ وجه رعایت نشده است و از بین داوطلبین مجاز به انتخاب رشته که (در صورت انتخاب همهی گزینههای انتخابی) باید تماماً دست کم به یک کدرشته محل دعوت به مصاحبه میشدند، تنها یک سوم از ایشان دعوت به مصاحبه شدهاند که تخلف از ضابطهی مذکور میباشد. برای مثال اگر در رشتهی «الف» سه دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر هر کدام یک نفر ظرفیت داشته باشند، سه نفر اول کنکور دقیقاً به هر سهی این دانشگاهها دعوت شدهاند، که در این صورت، تعداد ظرفیتها با تعداد دعوت شدگان برابر میشود، و این امر با ضابطهی دعوتِ سه برابر ظرفیت منافات دارد. بر این اساس به دو گروه از افراد زیانهای غیرقابل جبرانی وارد آمده است، 1) داوطلبین مجاز به انتخاب رشتهای که با وجود انتخابِ همهی کدرشتهها به هیچ دانشگاهی برای مصاحبه دعوت نشدهاند (یعنی دو سومِ کلِ داوطلبین مجاز) و 2) داوطبنی که هر چند به چند دانشگاه برای مصاحبه دعوت شدهاند، ولی به دلیل تکرارِ افراد رتبههای بالاتر در دانشگاههای برتر، به دانشگاههای با رتبهی بالاتر دعوت نشدهاند.
تخلف دوم: تغییر یکبارهی قانون:
مطابق بند 2 از بخش الف در دفترچهی مذکور مندرج در صفحهی یک، هر فرد مجاز به انتخاب رشته حداکثر تا سه کد رشته محل دعوت به مصاحبه میشود، در صورتی که یک شب قبل از اعلامِ نتایج، طبق اعلامیهی مندرج در سایت سازمان سنجش کشور، بعد از انتخاب رشتهی داوطلبین و عدم امکان اصلاح و تغییر کدرشته محلهای انتخابی از سوی ایشان، این مقدار به یکباره، به 4 کدرشته محل تغییر یافت که موجباتِ وارد آمدن ضرر و زیانهای غیرقابل جبرانی به بسیاری از داوطلبین شد. از جمله این که 1) این افزایش یکباره، موجب پر شدن همهی ظرفیتها توسط رتبههای بالاتر شد و امکانِ دعوت شدن را از بسیاری از داوطلبین مجاز گرفته و این امر، بیعدالتی محض و خلف وعدهی مندرج در دفترچهی مذکور میباشد. 2) اولویتبندی بسیاری از داوطلبین بر اساسِ سه برابر ظرفیت بوده که تغییر ناگهانی آن سه چهارکدرشته محل، منطقِ اولویتبندی آنان را به طرز ناعادلانهای تغییر داد. برای مثال، ، با این تغییر ناگهانی، منطقِ انتخاب داوطلبی که پس از دو کدرشته در دانشگاههای برتر، اولویتِ سوم خود را کدرشتهمحلی بسیار پایینتر برگزیده تا احتمالِ قبولی خود را به حداکثر رساند، به طرز ناعادلانهای مخدوش شده است.
تخلف سوم: نادیده گرفتنِ تولیدِ علمیِ داوطلبین:
مطابق با بند 3 از بخش «ک» همان دفترچه مندرج در صحفهی 7، پذرفته شدن نهایی داوطلبین، پس از انجام مصاحبه و اعلام نمرات مصاحبه از طرف دانشگاههای پذیرفته شده بر اساس نمرهی کل نهایی حاصل از یک برابر آزمون علمی (ضریب یک) و دو برابر نمرهی مصاحبه (ضریب 2) مشخص میشود. به عبارت روشنتر، نمرهی نهایی داوطلبین شامل 6/66 درصد تأثیر نمرهی مصاحبه و رزومههای شخص مورد نظر و 3/33 درصد تأثیر نمرهی آزمون آن فرد است. حال با توجه به دعوت شدن فقط یک سوم کل افراد مجاز (یعنی یک برابر ظرفیتِ دانشگاهها) عملاً مصاحبه که بر اساسِ تولیدات علمی داوطلبین میباشد، تأثیر خود را از دست داده و افرادی که فقط نمرهی علمی بالاتری داشتهاند، به دانشگاهها معرفی میشوند و در نتیجه پذیرفته میشوند. چگونه سازمان سنجش برنامهریزی کرده است که تقریباً برابر با ظرفیت اعلام شده دانشگاهها داوطلبان را برای مصاحبه دعوت نموده است به گونهای که به نظر میرسد دیگر رقابتی در مصاحبه در کار نخواهد بود و این گفته که نمره مصاحبه و سوابق دو برابر آزمون کتبی است دیگر وجهی ندارد.
سازمان سنجش بر چه مبنایی وعده و قول مکتوب خود مبنی بر معرفی هر داوطلب به سه دانشگاه را به چهار دانشگاه تغییر داده است. این سازمان که داوطلبان را تهدید می کند در صورت قصور عمدی یا سهوی در تکمیل اطلاعات در هر مرحله از آزمون با داوطلب برخورد خواهد کرد و حتا در مواردی وی را از شرکت در آزمونهای آتی محروم میکند، آیا نمیخواهد دربارهی کوتاهی عمدی خود به کسی توضیح دهد؟
آیا در شرایطی که تأکید بر تولید بومی و علمی داخلی در رأس برنامههای نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، باید تأکید اصلی بر تولیدات علمی (مقالات و کتب) و رزومهی داوطلبین مجاز به انتخاب رشته باشد یا صرفاً بر نمرهی خام آزمونی چهارگزینهای که کاملاً تخصصی نیز نبوده است؟ آیا بهتر نیست به جای تلف کردن سرمایههای انسانی داخلی و نیروهای بومی کشورمان، رویهای را تدبیر کنیم که نخبگان را امیدوار و حق ایشان را پاس میدارد؟
لذا از مقامات مسئول در سازمان سنجش کشور و وزارت علوم در خواست مینماییم جهتِ پاسداشتِ حقوقِ داوطلبین، رویههای زیر را سریعاً اعمال فرمایند.
1) بر این اساس تخلف دوم، یا باید این امکان فراهم گردد که همهی داوطلبین مجاز به انتخاب رشته مجدداً اولویتبندیهای خود در تعیینِ کدرشته محلها و دعوت به دانشگاهها را تعیین کنند. یا این که همان روال قبل (دعوت به سه کدرشته محل) اعمال شود که حق هیچ کسی تضعیع نگردد.
2) بر اساس تخلف اول، باید سازوکاری تعبیه شود که بر اساسِ آن، همهی داوطلبین مجاز به انتخاب رشته، در صورتی که همهی کدرشتهمحلهای مربوط به خود را تعیین کنند، دست کم در یک کدرشته محل دعوت به مصاحبه شوند. یکی از این سازوکارها میتواند استفاده از فرمول دعوت به مصاحبهی سال گذشته (معرفی نه برابر ظرفیت دانشگاها) باشد، برای مثال سال گذشته اگر در کدرشتهی دانشگاه تهران 10 نفر ظرفیت داشت، 90 نفر دعوت به مصاحبه شده بودند. بر این اساس، دقیقاً همهی افرادِ مجاز به انتخاب رشته دعوت به مصاحبه خواهند شد، و نیز هم نمره آزمون اهمیت مییابد و هم نمرهی مصاحبه بر اساسِ تولید علمی و رزومهی فرد.
3) به دلیل زمانبر بودن رویههای قانونی، باید زمانِ دعوت دانشجویان برای مصاحبه به دانشگاهها به تعویق افتد، تا همهی داوطلبینِ مجاز به انتخاب رشته، بتوانند پس از انتخاب رشتهی مجدد و دعوت مجدد به دانشگاهها، در زمانِ مقتضی برای مصاحبه آماده شوند.