گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

راهکارهاى مفید براى رفع بوى پا

افزایش تعریق در فصول گرم سال، یکى از عکس العمل هاى طبیعى بدن است که به جهت نامطبوع بودن بوى حاصل از آن، گاهى اوقات به معضلى مهم براى فرد مبدل مى شود. بوى بد عرق پا نیز از جمله این معضل ها است.
در واقع سیستم بدین گونه است که باکترى هاى موجود در عرق، از پوست مرده زیر جوراب تغذیه کرده و در نتیجه بوى خاصى را متصاعد مى سازند. البته اگرچه راهکار اصلى و کلیدى براى رفع این مشکل، رعایت هر چه بیشتر بهداشت است ولى توصیه ها و روش هاى دیگرى نیز وجود دارد:
۱- پاهایتان را به طور مرتب بشویید: براى شست وشوى پاها از آب گرم و صابون استفاده کنید این کار را به محض ورود به خانه و یا در صورت امکان، در هر زمانى که احساس مى کنید پاها عرق زیادى کرده اند، انجام دهید. در هنگام شست وشو لابه لاى انگشتان را نیز فراموش نکنید. پس از شست وشو، پاهایتان را خوب خشک کرده و سپس جوراب تمیز بپوشید.

۲- انگشتان پاهایتان را به پودر آغشته کنید، پس از آنکه پاها را کاملاً شسته و خشک کردید، مقدارى پودر تالک (پودر بچه) و یا اسپرى ضدقارچ به پاها و به خصوص در لابه لاى انگشتان بزنید. از پودر تالک براى رفع بوى بد عرق پا در داخل کفش نیز استفاده کنند. براى این منظور پس از هر بار مراجعه به خانه و بیرون آوردن کفش هایتان، آنها را مدتى در هواى آزاد قرار داده و سپس در داخل شان کمى پودر تالک بریزید.
۳- کفش مناسب انتخاب کنید. در فصول گرم سال کفش هاى کاملاً بسته و به خصوص از جنس مواد مصنوعى، سبب تعریق زیاد شده و همچنین محیط مناسبى را براى رشد باکترى ها و قارچ ها فراهم مى کنند. در ضمن به بوى بیشترى نیز منجر مى شوند. در نتیجه براى فصول گرم کفش هاى تابستانى و باز انتخاب کنید تا امکان جریان هوا در داخل کفش و در نتیجه به اصطلاح تنفس پاها وجود داشته باشد در ضمن در صورت امکان هر روز از یک کفش استفاده نکنید. کفش آغشته به عرق و بوى بد پا لااقل یک روز زمان لازم دارد تا کاملاً خشک شده و بوى نامطبوع را از دست دهد.
۴- به طور مرتب جوراب هایتان را عوض کنید. جوراب ها اولین سطحى هستند که عرق پا و همچنین بوى ناخوشایند ناشى از آن را به خود جذب مى کنند لذا از جوراب هاى با الیاف طبیعى مانند پنبه و نخ استفاده کنید. در ضمن جوراب هایتان را حداقل روزى یک بار عوض کنید.
۵- پاهایتان را با یکى از مواد مختلف زیر شست وشو دهید:
الف- چاى: تانین موجود در چاى یک عامل خشک کننده است. در نتیجه سه و یا چهار چاى کیسه اى را در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس مقدارى آب سرد به آن اضافه کنید تا مایعى ولرم حاصل شود. حال پاهایتان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این مایع قرار داده و سپس خشک کنید در پایان از پودر تالک براى ایجاد محافظى پودرى استفاده کنید. این کار را روزى دو بار انجام دهید تا مشکل قارچ و یا عرق بد بوى پاهایتان حل شود. پس از رفع این مشکل این کار را هفته اى دو بار انجام دهید.
ب- سرکه: محلول اسیدى نیز مى تواند براى رفع بوى بد پا موثر باشد. براى این منظور یک فنجان سرکه را در یک لیتر آب ریخته و پاهاى خود را هفته اى دو بار به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
ج- پرمنگنات پتاسیم: روزانه پاهاى خود را براى دقایقى در محلول پرمنگنات پتاسیم قرار دهید. این محلول براى رفع بوى بد عرق پا در کفش هاى ورزشى و همچنین درمان اگزماى عفونى بسیار مفید است. لازم به ذکر است که این محلول رنگى بوده و ممکن است پاهاى شما رنگ قهوه اى به خود گیرند که البته موقتى است.
د- بى کربنات سدیم: این ماده سطح پوست شما را قلیانى تر کرده و در نتیجه مقدار عرق را کاهش مى دهد. براى این منظور یک قاشق غذاخورى جوش شیرین را در یک لیتر آب ریخته و هفته اى دو بار به مدت ۱۵ دقیقه پاهاى خود را در این محلول قرار دهید. روش دیگر پاشیدن جوش شیرین در داخل کفش هایتان است.
ه- حمام آب سرد و گرم: یکى از در دسترس ترین روش ها براى درمان بوى بد پا، قرار دادن پاها در آب داغ و سپس در آب سرد است. این کار را سه بار انجام دهید به این ترتیب جریان خون به طرف پاها روانه شده و از تعریق کاسته مى شود. سپس بعد از سومین بار قرار دادن پا در آب داغ، در لگن آب سرد تعدادى یخ و همچنین مقدارى آب لیموترش ریخته و پاهایتان را در داخل این محلول قرار دهید. در پایان مقدارى الکل به پاهایتان مالیده و در معرض هوا نگه دارید تا خشک شوند.
توجه: افراد دیابتى و کسانى که گردش خون در بدن آنها به خوبى انجام نمى گیرد، از این روش استفاده نکنند.
۶- مراقب غذا خوردن خود باشید. بوى عرق بدن شما تاثیر پذیرفته از نوع غذاهاى مصرفى است بنابراین از غذاهاى پر ادویه و تند و تیز کمتر استفاده کنید.
۷- خونسرد باشید: استرس تعریق را افزایش مى دهد. در نتیجه به افزایش فعالیت باکترى و همچنین بوى بد عرق در بدن شما مى انجامد. بوى بد پا نیز از این امر مستثنى نیست. 
 

منبع: 

پاورست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد