گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

آنفلوآنزای خوکی 10 میلیون ایرانی را تهدید می‌کند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که حداقل 10 میلیون نفر ظرف 2 تا 3 سال آینده در کشور به ویروس آنفلوآنزای نوعA موسوم به خوکی مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت از هر 200 نفر مبتلا که شناسایی شوند، یک نفر فوت می‌کند.

به نوشته «جام جم»، دکتر حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با مهر به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تنی چند از مدیران وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما از توضیحات دوستان وزارت بهداشت قانع نشدیم و بشدت نگران شیوع این بیماری و عواقب ناگوار آن هستیم که سلامت مردم را تهدید می‌کند.
آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از ابتلای 50 نفر به آنفلوآنزای نوع A در کشورمان است.

شهریاری با اشاره به سفرهای زیارتی که موجب افزایش بیماری در کشور شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف 2 تا 3 سال آینده حداقل 10 میلیون نفر در کشورمان به آنفلوآنزای نوع A مبتلا شوند که این موضوع نگران‌کننده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت از هر 200 نفر مبتلا که شناسایی شوند، یک نفر فوت می‌کند و این موضوع با توجه به این‌که در مناطق دورافتاده مردم به مراکز درمانی دسترسی ندارند، می‌تواند با شدت بیشتری رخ دهد.

شهریاری همچنین به شباهت علائم این بیماری با آنفلوآنزای فصلی اشاره کرد و گفت: چون علائم آنفلوآنزای نوع A شبیه آنفلوآنزای معمولی است، ممکن است فرد به پزشک مراجعه نکند یا این‌که زمانی مراجعه کند که بیماری در مرحله خطرناک قرار دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید بر این‌که بشدت نگران مرگ‌ومیر بالای ناشی از شیوع این بیماری در کشور هستیم، افزود: شائبه‌ای که وجود دارد و در توضیحات دوستان وزارت بهداشت به آن اشاره شد، این‌که سازمان حج و زیارت نباید با تهدید به جریمه زائران، مردم را مجبور به انجام سفر حج کند.

شهریاری با عنوان این مطلب که مسائل سیاسی در این بحث وارد شده است، تاکید کرد: برآوردها نشان می‌دهد درمان هر نفر که به نوع شدید این بیماری مبتلا شود، حداقل 30 دلار هزینه دارد که با این احتساب، صدها میلیون دلار صرف درمان کسانی خواهد شد که طی این دو سه سال به این ویروس مبتلا می‌شوند.

سرعت انتشار این بیماری دو تا سه برابر آنفلوآنزای معمولی است که با توجه به سفر زائران به خانه خدا و بروز سرفه‌های مزمن در اغلب آنان پس از بازگشت از سفر، مطمئنا آمار مبتلایان بیشتر خواهد شد.
رعایت نکات بهداشت فردی ازجمله استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه، شستن مداوم دست با آب و صابون بویژه روبوسی نکردن زائران با دیگران در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جلسه بعدی این کمیسیون با مسوولان وزارت بهداشت در روز یکشنبه آینده خبر داد و گفت: سرعت انتشار این بیماری دو تا سه برابر آنفلوآنزای معمولی است که با توجه به سفر زائران به خانه خدا و بروز سرفه‌های مزمن در اغلب زائران پس از بازگشت از این سفر، مطمئنا آمار مبتلایان بیشتر خواهد شد.وزارت بهداشت اعلام کرده است: به منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به هموطنان بویژه کسانی که از سفر عمره به کشور بازگشته‌اند، توصیه می‌کنیم از دست دادن و روبوسی نکردن با افراد خودداری کنند. همچنین استفاده از دستمال هنگام عطسه و شستن دست‌ها پس از تماس با اشیای فرد مبتلا ضروری است، چرا که ویروس این بیماری تا 2 ساعت روی اشیای زنده باقی می‌ماند.

شهریاری با اشاره به لغو سفر ورزشکاران ایرانی به شرق آسیا برای شرکت در مسابقات، افزود: این موضوع قانع‌کننده نیست که ورزشکاران تنومند و سالم از سفر منع شوند، اما زائرانی که سالمند و ضعیف هستند، هیچ مشکلی در اعزام به حج ندارند.

50 مبتلا در کشور

تاکنون 50 مورد ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع H1N1-A در کشور مشاهده شده است که اکثریت آنها از سفر عمره به کشور بازگشته‌اند.

همچنین در حال حاضرهیچ مورد مرگ‌ومیری براثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع H1N1-A در کشور گزارش نشده است.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به این که این بیماری علاوه بر عمره گزاران در مسافران بازگشته از کشورهای سنگاپور، مالزی، تایلند و آمریکا نیز دیده شده، از هموطنان خواسته است که در صورت امکان، سفرهای غیرضروری خود را به تاخیر بیندازند.براساس اعلام این وزارتخانه، راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار آسان است و با رعایت نکات بهداشت فردی، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، شستن دست‌ها، رعایت فاصله و روبوسی نکردن با افراد مبتلا می‌توان براحتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

دست‌ها را باید شست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اعلام کرد: ویروس آنفلوآنزای خوکی به مواد شوینده حساس بوده و با این مواد از بین می‌رود، بنابراین افراد باید 15 تا 20 ثانیه دست‌های خود را با این مواد بشویند.دکتر گل محمدی گفت: اولین توصیه در خصوص پیشگیری از ابتلا به این ویروس، پرهیز از قرار گرفتن در نقاط پرازدحام و شلوغ است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین کانون‌های ابتلا این بیماری در کشور عربستان، شهرهای مکه و مدینه هستند.وی تصریح کرد: افراد هنگام بروز علائمی از قبیل تب، گلو درد، سرفه و اسهال که از علائم شایع بیماری است، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند تا اقدامات پیشگیری درمانی انجام شود.وی گفت: پزشکان در مرحله اول تشخیص خود باید به بیماری مشکوک شوند و به مراکز تعیین شده اعلام کنند تا بررسی‌های لازم در مورد فرد بیمار انجام شود. 

منبع: تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد