گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

گروه متخصصین خراسان جنوبی

ارائه دیدگاه های علمی،فرهنگی، تخصصی و آموزنده

کلاغها قابلیت شناسایی خود در مقابل آینه را دارند

جام جم آنلاین: دانشمندان دریافتند کلاغها تنها پرندگانی هستند که قابلیت شناسایی خود در مقابل آینه را دارند. به گزارش مهر، انسان تا به حال بر این باور بود که تنها موجودی است که دارای خودآگاهی است اما طبق بررسیهای جدید کلاغ به عنوان اولین نمونه پرنده ای شناخته شده که نسبت به خود آگاهی دارد پیش ازاین نیز دانشمندان کشف کرده بودند که اکثر شامپانزه ها و اورانگوتانها نیز دارای این توانایی هستند

محققان برای مشخص کردن واکنش پرندگان نسبت به حرکات خودشان بر روی 5 دسته از پرندگان رام شده مطالعاتی به عمل آوردند. در این آزمایشها دانشمندان برچسبهای زرد و قرمزی را بر روی بدن پرندگان وصل کردند به نحوی که در آینه قابل دیدن باشد.

کلاغ تنها پرنده ای بود که نسبت به این برچسبها واکنش نشان داد و سعی کرد به کمک منقار و چنگالهایش به آنها دسترسی پیدا کند که در چندین مرحله موفق به انجام این کار شد و این بدان معنی بود که این پرنده نسبت به خود شناخت داشته و این برچسبها را عوامل زائدی بر روی سطح بدن خود دیده است. این واکنش زمانیکه برچسب سیاه جایگزین برچسبهای قبلی شد به وجود نیامد و پرنده توجهی به آنها نکرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان اعلام کردند اگرچه این نتایج ادعایی مبنی بر وجود میزان خود آگاهی در این پرنده به اندازه خود آگاهی انسان ندارد، اما نشان می دهد که کلاغها تنها نوع در میان پرندگان شناخته شده اند که نسبت به خود شناخت دارند و واکنش نشان می دهند. 

 

منبع:  

http://www.jamejamonline.ir/archnewstext.aspx?year=1387&month=5&day=31&newsnum=100947006764

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد